söndag 24 augusti 2008

Fjällvandring i min smak ...

... många skulle inte kalla det fjällvandring kanske ... men i alla fall ...idag har jag varit i trakterna kring Grövelsjön, först gick jag och Livskamraten till Silverfallet och därefter blev det lunch på Fjällstationen och sedan blev det en tur på norska sidan ...fråga inte vad det hette för det vet jag inte ... men det var "en-ladugård-med-stenblocksspiltor-nästan-mitt-uppe-på-fjället" ... snacka om att jag kände mig lite hemma där ... en dryg mil i obanad terräng är precis vad mitt knä orkar just nu ...

På bilden kollar jag kompassriktning så jag skulle hitta till bilen ...jag förstod mig aldrig på lektionerna man hade i skolan gällande "kompass-karta-orientering"... för först så fick man en ritning/karta på skolgården och där visste jag var alla sakerna låg, så jag fattade aldrig vitsen med vad jag skulle med kompassen till och nästa lekton var i skogen och då sprang jag efter de eleverna som var orienterare för att inte bli vilse ... tänk om lärarna hade börjat i skogen och förklarat varför det är bra att kunna förlita sig på en kompass och vi hade fått göra som jag lärde mig idag ... det var roligt att med jämna mellanrum kolla så jag var på rätt väg ... jag glömde till och med bort att jag var trött, för jag skulle till den tallen, nästa tall, därefter stora stenen, torrakan...etc... och vips så var vi framme vid vägen ... jag missade bilen med 30-40 meter ... Att man lär så länge man lever stämmer, men jag tror det stämmer bättre att man lever så länge man lär ...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag är så stolt över dig mamma! Kompass har jag aldrig förstått mig på så nu hoppas jag att du kan lära mig, för jag vill också följa med ut och gå nästa gång! :-)

Anonym sa...

Asch att jag inte jobbade den da´n då!!! Då hade ni ju kunnat komma på studiebesök i spa`t! Ha D bäst//Z