fredag 15 april 2011

Kryddost ...










väcker minnen, smaker, lukter och saknad för mig när jag äter kryddost!


Det låter helt knäppt... men jag ska förklara ... Livskamraten köpte en bit kryddost och idag så fick jag med kryddostsmörgås till jobbet... där sitter jag och det första som slår mig är att det är något som fattas ... svartvinbärssaft spetsat med sockerdricka ...ja, det var ju så när morfar och jag satt och väntade på eftermiddagsfika i trädgården i Höre ... så kom mormor med nybakade rågbröd med smör och kryddost och saft blandat med läsk ... och när jag fick första tanken så kom den andra tanken ... jag kände lukt av syrenhäck , prästkragar och nyklippt gräs ... och då blev jag tårögd ... rörd ... fan, vad jag saknar de gamla som fanns runt mig när jag var liten ... Farfar (han med halv afrofrisyr - morfar tappade året i 20-årsåldern) han drack allt bara det var spetsat ... ja, med starkt alltså och det gillar jag också ... man kan hälla det mesta i kaffet och det blir drickbart ... nu dricker jag "grogg" det skulle både morfar och farfar gillat ... precis som kryddostsmörgåsen imorse :)

1 kommentar:

McGyver sa...

Fräckt... I den vänstra bilden sitter Annalina, som jag kommer ihåg henne som liten, nästan otäckt likt... I den högra bilden står Martin till vänster, fast betydligt äldre än när jag träffade honom i vintras...